Hvilke rettigheter har jeg ved skjulte feil på bil eller bolig?

En skjult feil er en mangel som:

  • Var til stede ved kjøpet,

  • Ikke ble opplyst om av selger, og

  • Ikke kunne oppdages ved vanlig undersøkelse

Eksempler:

  • Bil: Skjulte motorfeil eller fuktskader som ikke vises før etter kjøpet

  • Bolig: Fukt, råte eller feil i elektrisk anlegg som ikke var synlige ved visning

Feilen må være vesentlig for at du kan kreve prisavslag eller heving.

 
 
 

Hvis du oppdager en skjult feil etter kjøpet, har du rett til å:

  1. Reklamere til selger innen rimelig tid og senest innen 2 eller 5 år

  2. Kreve retting, prisavslag, heving av kjøpet eller erstatning, avhengig av feilen

  3. Få saken vurdert hos Klarity.no, Forbrukerrådet eller en advokat ved behov

Feilen må ha vært til stede ved kjøpet og ikke være noe du burde ha oppdaget selv.

For å dokumentere en skjult feil og kunne kreve erstatning bør du:

  1. Ta bilder eller video som viser feilen

  2. Skaffe skriftlig vurdering fra fagperson (f.eks. verksted eller takstmann)

  3. Finne kvittering eller kjøpsbevis

  4. Skrive ned når og hvordan feilen ble oppdaget

  5. Samle all kommunikasjon med selger

  6. Dokumentere utgifter du har hatt på grunn av feilen (f.eks. reparasjon)

Dette styrker kravet ditt og gjør det lettere å få medhold.

 
 

Fristen for å reklamere på en skjult feil er:

  • Innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget feilen (vanligvis innen 2 måneder), og

  • Senest 2 år etter kjøp fra privatperson, eller

  • Senest 5 år etter kjøp fra forhandler, hvis varen er ment å vare lenger enn 2 år.

Begge fristene må overholdes.

Ja, som kjøper må du kunne vise til at feilen mest sannsynlig var til stede ved kjøpet for å ha krav på reklamasjon.

Ja, du kan kreve heving av kjøpet hvis den skjulte feilen er vesentlig – det vil si at feilen er alvorlig nok til at du ikke ville kjøpt varen om du visste om den.

Du må også ha reklamert innen fristen, og det må ikke være mulig eller rimelig å få feilen rettet.

Hvis selger nekter å ta ansvar for feilen, bør du:

  1. Purre skriftlig og be om begrunnelse

  2. Dokumentere feilen og all kommunikasjon

  3. Få saken evaluert hos Klarity.no

  4. Kontakte Forbrukerrådet eller Forbrukerklageutvalget

  5. Vurdere å bruke en advokat ved større eller kompliserte saker

Husk å ta vare på alt av bevis og meldinger.

Ja, reklamasjonsretten gjelder for skjulte feil både ved kjøp fra forhandler og privatperson – men reglene er litt ulike:

  • Fra forhandler: Du har reklamasjonsrett i opptil 5 år, og det er lettere å få medhold.

  • Fra privatperson: Du har reklamasjonsrett i opptil 2 år, og du må i større grad bevise at feilen var der ved kjøpet.

I begge tilfeller må du reklamere innen rimelig tid etter at du oppdaget feilen.