Er det forskjell på angrerett og reklamasjonsrett?

Angrerett gir deg rett til å returnere en vare uten grunn innen 14 dager ved netthandel eller kjøp utenfor butikk.
Reklamasjonsrett gjelder når varen har en feil eller mangel, og gir deg rett til å klage innen 2 eller 5 år, avhengig av varen og hvor du kjøpte den.

Angreretten kan brukes når du har kjøpt en vare på nett, telefon eller utenfor butikk – og du angrer innen 14 dager. Du trenger ingen grunn.

Reklamasjonsretten gjelder når varen har en feil eller mangel. Da kan du klage innen 2 eller 5 år, avhengig av varen og hvor du kjøpte den.

Du har 14 dager på å angre et kjøp når du handler på nett, telefon eller utenfor butikk. Fristen gjelder fra du mottar varen.

Nei, angreretten gjelder ikke i fysisk butikk. Der bestemmer butikken selv om du kan bytte eller få pengene tilbake. Du har bare angrerett ved kjøp på nett, telefon eller utenfor faste lokaler.

Nei, du trenger ikke å begrunne hvorfor du angrer på et kjøp. Du kan bruke angreretten fritt innen 14 dager, så lenge du gir beskjed til selger.

Ja, du kan reklamere selv om du har brukt varen – så lenge feilen ikke skyldes feil bruk, og mangelen var der da du kjøpte varen.

 
 

For å bruke reklamasjonsretten bør du ha:

  • Kvittering eller annen kjøpsbekreftelse

  • Bilder eller annen dokumentasjon av feilen

  • Skriftlig beskrivelse av hva som er galt og når du oppdaget det

  • Kommunikasjon med selger, hvis du har klaget tidligere

Dette gjør det enklere å bevise kravet ditt.

Hvis selger nekter angrerett eller reklamasjon uten gyldig grunn, bør du:

  1. Be om begrunnelse skriftlig

  2. Purre skriftlig og vise til lovverket

  3. Få evaluert saken din av Klarity.no

  4. Kontakte Forbrukerrådet for hjelp

  5. Vurdere å bruke en advokat ved større eller kompliserte saker

Dokumenter alltid alt du sender og mottar.