Hvordan bytte advokat – uten å skape mer trøbbel enn du allerede har
Du har rett til å bytte.
Det kan føles dramatisk å bytte advokat midt i en sak, men noen ganger er det akkurat det som skal til. Kanskje har kommunikasjonen stoppet opp, kanskje føler du deg ikke tatt på alvor – eller kanskje du rett og slett har mistet tilliten. Uansett grunn: Du har rett til å bytte.
I dette innlegget får du vite hvordan du går frem, hva du må tenke på før du bytter – og hvordan du unngår at det blir unødvendig dyrt.

Hvordan bytter man advokat?
Å bytte advokat er faktisk enklere enn mange tror. Du trenger ikke noen godkjenning, og du trenger heller ikke forklare deg. Du gir bare beskjed til den nye advokaten, og vedkommende vil normalt ta seg av kommunikasjonen med den forrige. Dette gjelder også i saker der det er oppnevnt advokat av det offentlige – for eksempel i straffesaker eller barnevern – men der må byttet i noen tilfeller godkjennes av retten.
Det er likevel lurt å ha et bevisst forhold til timingen. Dersom saken er rett rundt hjørnet i domstolen, kan det bli mer krevende å sette en ny advokat inn i sakens detaljer.
Hvordan gjøre det så billig som mulig for deg
Advokater jobber ofte etter timepris, og derfor gjelder det å bruke tiden deres smart. Den mest effektive måten å spare penger på, er å gi den nye advokaten et godt og strukturert bilde av saken helt fra starten. Samle all dokumentasjon du har – e-poster, brev, avtaler, referat – og lag en tidslinje over hva som har skjedd og når. Dette gir advokaten en raskere vei inn i saken og reduserer tiden brukt på å «skjønne greia».
I tillegg bør du gjøre alt du kan selv, der det er mulig. Trenger advokaten kopi av NAV-vedtak? Finn det frem på egen hånd. Har du hatt kontakt med forrige advokat? Sørg for at utskrifter og kommunikasjon er oversiktlig. Jo mer du kan legge frem i klartekst, jo mindre betaler du for at advokaten skal «grave» i e-poster og dokumentkaos.
Og ikke minst – unngå unødvendig smådialog. Mange advokater fakturerer for alt fra femminutters telefoner til e-poster, og dette kan fort balle på seg. Prøv heller å samle spørsmål og informasjon, og ta det i én gjennomgang. Det gir færre fakturerbare «økter», og bedre effektivitet for begge parter.
Her kan et verktøy som Klarity være nyttig.


Hva skjer med den gamle advokaten?
Når du bytter, ber du den gamle advokaten sende over sakens dokumenter og eventuelle notater – pass på at det ikke finnes utestående betaling som må avklares først. Dette kan noen ganger være en liten kamp, men i de fleste tilfeller løses det smidig dersom ny advokat overtar dialogen.
Det er viktig at det skjer en tydelig avslutning – ikke la begge advokatene tro at den andre har ansvar for saken. Du risikerer ikke bare dobbeltarbeid, men også dobbel regning.
Konklusjon
Å bytte advokat kan være en klok beslutning – både juridisk og følelsesmessig. Det viktigste er å gjøre det på en strukturert og kostnadseffektiv måte. Ved å være godt forberedt, tydelig i kommunikasjonen, og bevisst på hva du betaler for, kan du få en langt bedre opplevelse med neste advokat – og kanskje også et bedre resultat i saken din.
