Hvilke rettigheter har jeg ved skjulte feil på bil eller bolig?
Hva regnes som en skjult feil på bil eller bolig?
En skjult feil er en mangel som:
Var til stede ved kjøpet,
Ikke ble opplyst om av selger, og
Ikke kunne oppdages ved vanlig undersøkelse
Eksempler:
Bil: Skjulte motorfeil eller fuktskader som ikke vises før etter kjøpet
Bolig: Fukt, råte eller feil i elektrisk anlegg som ikke var synlige ved visning
Feilen må være vesentlig for at du kan kreve prisavslag eller heving.
Hvilke rettigheter har jeg hvis jeg oppdager en skjult feil etter kjøpet?
Hvis du oppdager en skjult feil etter kjøpet, har du rett til å:
Reklamere til selger innen rimelig tid og senest innen 2 eller 5 år
Kreve retting, prisavslag, heving av kjøpet eller erstatning, avhengig av feilen
Få saken vurdert hos Klarity.no, Forbrukerrådet eller en advokat ved behov
Feilen må ha vært til stede ved kjøpet og ikke være noe du burde ha oppdaget selv.
Hvordan dokumenterer jeg en skjult feil for å kunne kreve erstatning?
For å dokumentere en skjult feil og kunne kreve erstatning bør du:
Ta bilder eller video som viser feilen
Skaffe skriftlig vurdering fra fagperson (f.eks. verksted eller takstmann)
Finne kvittering eller kjøpsbevis
Skrive ned når og hvordan feilen ble oppdaget
Samle all kommunikasjon med selger
Dokumentere utgifter du har hatt på grunn av feilen (f.eks. reparasjon)
Dette styrker kravet ditt og gjør det lettere å få medhold.
Hvor lang er tridsfristen for å reklamere for en skjult feil?
Fristen for å reklamere på en skjult feil er:
Innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget feilen (vanligvis innen 2 måneder), og
Senest 2 år etter kjøp fra privatperson, eller
Senest 5 år etter kjøp fra forhandler, hvis varen er ment å vare lenger enn 2 år.
Begge fristene må overholdes.
Må jeg bevise at feilen eksisterte før kjøpet for å ha en sak?
Ja, som kjøper må du kunne vise til at feilen mest sannsynlig var til stede ved kjøpet for å ha krav på reklamasjon.
Kan jeg kreve heving av kjøpet hvis jeg oppdager en skjult feil?
Ja, du kan kreve heving av kjøpet hvis den skjulte feilen er vesentlig – det vil si at feilen er alvorlig nok til at du ikke ville kjøpt varen om du visste om den.
Du må også ha reklamert innen fristen, og det må ikke være mulig eller rimelig å få feilen rettet.
Hva gjør jeg hvis selger nekter å ta ansvar for feilen?
Hvis selger nekter å ta ansvar for feilen, bør du:
Purre skriftlig og be om begrunnelse
Dokumentere feilen og all kommunikasjon
Få saken evaluert hos Klarity.no
Kontakte Forbrukerrådet eller Forbrukerklageutvalget
Vurdere å bruke en advokat ved større eller kompliserte saker
Husk å ta vare på alt av bevis og meldinger.
Gjelder reklamasjonsretten på skjulte feil både ved kjøp fra forhandler og privatperson?
Ja, reklamasjonsretten gjelder for skjulte feil både ved kjøp fra forhandler og privatperson – men reglene er litt ulike:
Fra forhandler: Du har reklamasjonsrett i opptil 5 år, og det er lettere å få medhold.
Fra privatperson: Du har reklamasjonsrett i opptil 2 år, og du må i større grad bevise at feilen var der ved kjøpet.
I begge tilfeller må du reklamere innen rimelig tid etter at du oppdaget feilen.